sobota 23. února 2019

Narozeninové dny

Únorem u nás doma začne narozeninový maraton 
a téměř každý měsíc
(kromě dubna, kdy jsou ale pro změnu Velikonoce)
slavíme a slavíme až do prázdnin.

Tento příspěvek píšu hlavně proto,
že bych velmi ale velmi stála o inspiraci.
Myslím, že každá rodina má spoustu krásných rituálů 
spojených s oslavou narozenin.
Rituálů, které často nic nestojí (peníze a mnohdy ani čas),
jde jen o dobrý nápad a oslavenec se díky nim může cítit ve svůj den
obzvláště milovaný a obzvláště důležitý.
A to bych si moc přála.

Napíšu vám, jak to máme my
a budu velmi ráda, když přidáte své komentáře s vašimi nápady.

Oslava narozenin našich dětí má vždycky dvě části.
Jedna oslava je s rodinou (babičky a dědečkové, případně tety, strejdové, bratranci a sestřenice)
a druhá oslava je s kamarády.

Oslava s rodinou

Ráno, v den oslavy je okno ve světnice ozdobené fotkami oslavence.
Máme vždy jednu fotku za každý rok života od narození až po poslední narozeniny.
Každý rok tak přidáváme jednu fotku a je krásné si připomínat, 
jak se děti postupně měnily a rostly.


Samozřejmě nesmí chybět nafukovací balónky,
bez těch by u nás narozeninová oslava nebyla :-).

Na oslavu s rodinou peču dort.
Přiznám se, že mi dochází fantazie a že už sahám k jednoduchým kulatým tvarům.
Naštěstí to dětem nevadí.


Spočítala jsem, že už jsem upekla skoro 40 dortů různých barev a tvarů
a tak si říkám, že je možná čas si trochu odpočinout,
péct zkrátka obyčejné dorty podle obyčejných receptů
a že třeba ta chuť vytvářet něco originálně originálního zase přijde :-).
A nebo taky ne.
Vůbec mám teď takové období, kdy sundávám nohu z plynu
a učím se mít svobodu a říkat 
"Na tohle už nemám sílu."

Ale zpátky k narozeninám.

Co se týká dárků, tak jsem velmi šťastná, že to u nás v rodině funguje tak,
že se domlouváme, jaké dárky se dětem koupí nebo vyrobí
a proto naše děti dostávají dárky, které skutečně mají smysl.
Vím, že to není samozřejmé, že je to velký dar
a jsem za to velmi vděčná.


Náš velký běžec Jáchym ukazuje běžecké hodinky babičce,
která byla nemocná a nemohla přijet na oslavu.


Kromě běhání je Jáchym také nadšený truhlář
a tak dostává svůj kufřík s nářadím
a děda mu vyrobil také pracovní ponk,
aby už nemusel všechno dělat jen tak na zemi.


K dalším tradicím, které se snažím dodržovat,
je oběd na přání oslavence.
Někdy je to přímo v narozeninový den
někdy v den oslavy.
Na stole nesmí chybět samozřejmě Kofola.
To je náš rodinný slavnostní nápoj :-).

Málem bych zapomněla na krásný zvyk,
který zavedla naše babička s dědečkem,
a to je mše svatá sloužená za každého oslavence a jeho rodinu.
Je moc krásné pozorovat,
jak se děti červenají a usmívají,
když během přímluv zazní jejich jméno.

Oslava s kamarády

Narozeninové oslavy s kamarády mají svůj vývoj. 
Na začátku jsme chystali pro děti program.
Ne že by se snad děti neuměly zabavit samy,
ale zkrátka to byl náš dárek pro děti
a ony to milovaly.

Měli jsme zelené narozeniny
narozeniny, kdy jsem prošli Ameriku od severu až na jih,
narozeniny v CHKO Hradecko
princeznovské narozeniny
a mohla bych pokračovat dál a dál.

A pak jednou přišla oslava, zase jsme měli nachystané hry,
dokonce jsme si i jednu zahrály
a pak děti řekly:
"A kdy už si budeme moct hrát své hry?"
A mně se tenkrát hrozně ulevilo,
že se toto naše nasazení neočekává až do nekonečna
a tak už mám teď jeden hlavní úkol
navařit a napéct a program si děti zajišťují samy.


 Letos si Jáchym pozval svých 9 kamarádů a přespali u nás na půdě.

Nachystala jsem jim každému malou kulatou pizzu
a oni si ji dle libosti nazdobili.


Před oslavou s kamarády dostane každé dítě penízky
a jde s tatínkem nakoupit dobroty podle svého výběru.
Většinou to jsou různé bonbony, brambůrky, 
zkrátka, co má kdo rád.


Pozvánka na klučičí narozeninové oslavy
má většinou jasný obsah.
Zbraně s sebou.
Takhle to vypadá, když se mužstvo odebere ke stolu.

Když se zrovna nejí, tak se hrají bojovky v lese nebo fotbal na hřišti.

Je krásné je pozorovat, jak se mezi sebou domlouvají,
Filip nebo já jim trochu pomáháme, aby to mělo všecko hladký průběh
a říkáme si, že je to pro ně skvělá škola života.

Tolik z narozenin od nás.
Zajímá mě moc, jak to máte vy.
Jakou písničku zpíváte oslavenci?
My jsem skončili u Svěrákovské "Jáchym má narozeniny...",
ale nejsem z ní úplně nejvíc nadšená.
Máte nějaké další rituály, zvyky, tradice?
Je přímo den narozenin někoho z rodiny něčím výjímečný
nebo se veškeré slavení přesouvá třeba na nejbližší víkend, 
až se sejde celá rodina?
Napište, budu moc ráda.
B.

9 komentářů:

  1. Dobrý den, děkuju za inspiraci od Vás - fotky jsou výborný nápad! My se snažíme slavit přesně v den narozenin i když občas to bývá náročné. Oslavenec se dožaduje, abychom mu popsali jak to vypadalo, když se narodil - velice se osvědčuje pohled z více stran od tatínka, od maminky, od babičky... Dorty střídáme dva - jeden rok peče maminka a druhý rok tatínek :) Přejeme Vám krásný narozeninový maraton a hodně sil a energie. Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee, povídat o narození oslavence je fakt hezké. A dort od tatínka, tak tomu říkám výzva. Moc díky za napsání.

      Vymazat
  2. Ahoj, diky za clanek. Musim rict, ze to dost odbyvam.
    Ale zadne srovnavani. :-) My si take pripominame den, kdy se oslavenec narodil. Deti vzdy chteji slyset podrobny prubeh porodu. :-D
    Jednou jsem slysela o tradici drobneho darecku ci pranicka pro maminku prave v den narozeni. Prijde mi to moc hezke. Teprve az ted, kdyz jsem sama matkou, vidim veci, ktere jsem driv prehlizela. Zasnu, co zena musi vsechno obetovat pro sve deti. Prijde mi fajn to mamince vracet i timto drobnym gestem. Nejen ke Dni matek. :-)

    V zahranici jsem casto zazivala takove ty tajne oslavy, kdy je oslavenec jednoho dne zavezen na nejake predem pripravene misto a tam na nej ceka hafo pratel se spoustou skveleho jidla. Mozna se to dela i u nas, nevim. Kazdopadne mockrat to asi opakovat nejde. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za postřehy. Kytičku dostávám k narozeninám dětí od maminky mého muže jako poděkování za vnoučata. Je to moc milé. Děkuji Dášenko.

      Vymazat
  3. Tip na motýlkový dort :)
    https://www.oetker.cz/cz-cs/nase-recepty/r/parizsky-motylek.html

    Je to z obyč. kulaté formy, jen se to překrojí v půlce a složí k sobě těma oblýma stranama.
    Já ten vnější plochý řez křídel vždycky ještě trošku vykrojím, aby to více vypadalo jako dvě křídla. (Oni to na tom obrázku řeší jen bílou konturou, i to je možnost...)

    Nadchl mě ten nápad. Dort je jednoduchý a zároveň efektní! A holkám se líbí taky, takže jsme ho už dělali víckrát...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jééé, díky, ten vypadá fakt skvěle. Ráchel si letos přeje květinové narozeniny, tak to se bude motýlek pěkně hodit :-). Vyzkouším.

      Vymazat
  4. Děti z Bullerbynu, je moje srdcová knížka. Vždycky jsem si přála žít v takovém Bullerbynu. Je to moc hezké, užít si oslavu i v tom nejužším rodinném kruhu. Budu o tom přemýšlet. Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
  5. Fotka z každého roku je moc pěkný nápad, to určitě zařadíme :) žádný speciální rituál nemáme, ale jak tak o tom píšeš, tak si říkám že by to vůbec nebylo špatné. My míváme oslavy v širším rodinném kruhu a oslavenec si většinou vždy řekne v jakém duchu (téma) by to chtěl, tomu je pak uzpůsobena i výzdoba a dresscode. Stejně tak si může vybrat jaký by chtěl dort a já se s tím snažím nějak popasovat (čili zjednodušit) :) Jak jsem zmínila, taky se všichni stylově oblékneme, za což patří velký dík babičkám a dědečkům, že jsou ochotni do toho jít s námi. Vždy se u toho nasmějeme:) Největší úspěch melo téma tajných agentů nebo superhrdinů. To jsme koukali co všechno je kdo schopen vymyslet...

    OdpovědětVymazat
  6. Jelikož na narozeniny nechodíme po Praze tak často tak jsme kompletně zapomněli na květiny. Proto jsme byli rádi že ještě na Proseku fungoval rozvoz květin, a to ještě v takovou večerní hodinu. Člověk je rád že si někde pokecá s ostatními, ale že zapomene na dárek?

    OdpovědětVymazat

Pokud nemáte účet Google, tak vyberte "KOMENTOVAT JAKO: ANONYMNÍ" - volba v nabídce úplně dole. Podepsat se samozřejmě můžete do textu vzkazíku :-)