úterý 19. února 2019

Mít vše hotovo 3

VAŠE MYSL NEMÁ VLASTNÍ HLAVU
(další poznámky z knihy Mít vše hotovo Davida Allena)

"Přinejmenším část naši mysli je jistým zajímavým způsobem v podstatě hloupá.
Kdyby jí byla dána nějaká přirozená inteligence a logika,
připomínala by nám úkoly jen tehdy, když s nimi skutečně můžete něco udělat."

Např. že docházejí tablety do myčky si uvědomím vždycky,
když myčku zapínám a všímám si, že už vidím v krabici dno.
Škoda jen, že si na to jen málokdy vzpomenu když jsem v obchodě,
kde bych je mohla koupit.

A tak naši mysl stále zaměstnávají záležitosti,
se kterými v danou chvíli nemůžeme nic udělat.

"Veškeré záležitosti, které jsme nasbírali,
musíme převést do podoby jasného seznamu
smysluplných kroků,
projektů a užitečných informací."

1.

JAK SE SNAŽÍM VŠE ZACHYTIT MIMO HLAVU?


Je potřeba zachytit 100% nehotových položek.

To se mi samozřejmě nedaří, ale postupně to vychytávám.

Zásadní otázka, než vůbec pustím věc do záchytného systému:

"Zabere mi to méně než 2 minuty?
ANO
Udělám to hned.

NE
Zachytím to v záchytném systému."

1. DOMA

Z tohoto systému mám největší radost.




Je to hlavní záchytné místo pro chvíle, kdy jsme doma,
protože tam zatím trávíme nejvíce času.

Každý kolíček drží papír pro určitou oblast.
Zaznamenávám tady vše, na co nechci zapomenout, co mě napadá,
co se mi líbí, co musím udělat.

A co jsem nejvíce ocenila?
Protože většina mých dětí už umí psát,
tak na větu
"Mami, potřebuji zašít kalhoty."
odpovídám
"Napiš mi to, prosím, do seznamu "Maminko, prosím...""
nebo
"Mami, potřebuji koupit tuš."
"Napiš mi to, prosím, do seznamu "Koupit""


2. DOMA V 1. PATŘE A MIMO DOMOV

Kolíčkový systém je v přízemí.
Často mi stojí za to zaběhnout z 1. patra nebo půdy dolů a zapsat si nějakou záležitost,
která se mi objevila v hlavě,
ale často taky ne.
Pro tyto případy mám v obalu na mobil vložený lístek a tužku,
abych si mohla své záležitosti zapsat.
Mobil mám většinou u sebe.



3. MAILY, KTERÉ JE POTŘEBA VYŘÍDIT.

Jestliže si během dne přečtu nějaký mail,
který nemohu hned vyřídit,
označím si ho barevným štítkem podle toho, co s ním potřebuji udělat.
 Mám štítky:
ODEPSAT, ČEKÁ NA VYŘEŠENÍ, AKTUÁLNÍ, PŘEČÍST, NABÍDNOUT, PŘEPOSLAT.


4. FYZICKÁ SCHRÁNKA PRO VĚCI, KTERÉ POTŘEBUJI NĚJAK ZPRACOVAT.

Jedná se o šanon, do kterého strkám vše, k čemu se potřebuji vrátit
nebo to později uložit na své místo.
Leták z Kauflandu, dopis, doklad o zaplacení odpadu atd.

Všechno, co jsem uvedla je pouze první záchytný systém.
Ten je potřeba každý den vyprázdnit a vyhodnotit.
O tom, jak a kdy to dělám napíšu příště.

Jestli vám to zní děsivě nebo složitě, nelekejte se.
Dostat věci z hlavy do systému, na který se můžete spolehnout,
je velmi příjemné, protože se vám opravdu hodně uleví.

A pro nás, kteří máme sklony se pak poplácávat po rameni,
jak to skvěle zvládáme je tady malá stará moudrost.
"Bez Božího požehnání,
marné lidské namáhání."
To je asi jediné, co by nám v hlavě totiž mělo zůstat.
:-)
B.







3 komentáře:

  1. Mooóoooc diky za tenhle clanek.Pro me hodne uzitecny.

    OdpovědětVymazat
  2. Systém je parádní. Já když vidím tužku, papír u chytrého telefonu, tak si říkám 1.) to by měl vidět můj muž!!! a 2.) Mám jim doporučit OneNote? :D Tak to udělám. https://products.office.com/cs-cz/onenote/digital-note-taking-app?rtc=1 je to poznámkový blok, ale s různými složkami a podsložkami. Dá se tam udělat karta každého dítěte, každé činnosti, seznamy na nákup, jídelníček, ... Papírková verze je ideální pro děti, že nemusí být zapnuté žádné zařízení, ke kterému by sedli a pak to v nějaký čas já jako mamka "nahážu" do programu. Co je dobré, že se s OneNote dá pracovat offline i online, na mobilu i na PC, může být sdílený s dalšími členy domácnosti. U nás má uplatnění třeba nákupní seznam - já napíšu, sesynchronizuju, manžel po cestě z práce nakoupí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, díky za tip. Můj telefon vypadá chytře, ale momentálně nerozjede už ani internet, takže je dobrý opravdu jen na zavolání a psaní sms :-). Ale "již brzy v našich kinech" budu mít telefon mírně lepšího kalibru, takže pak na to určitě kouknu. Věřím tomu, že to vše velmi usnadní, zpřehlední, propojí, zrychlí. Moc díky za tip, o to tady jde. Skvělé.

      Vymazat

Pokud nemáte účet Google, tak vyberte "KOMENTOVAT JAKO: ANONYMNÍ" - volba v nabídce úplně dole. Podepsat se samozřejmě můžete do textu vzkazíku :-)